torsdag 7 maj 2009

Gubben i diket

Idag har det varit en riktigt bra dag, fint väder och en löptur runt sjön med lilleflickan i vagn.

När jag hade sprungit en halvmil ungefär så höll jag nästan på att göra det stora i brallan.
För helt plötsligt utan förvarning så dyker det upp ett ärrat gammalt ansikte från ett riktigt sunkigt surdike som löper längst vägkanten.
Ansiktet hasplar rossligt och en aning gällt ur sig:
-Hallå där!
Jag stannar hastigt till, och upptäcker att ansiktet tillhör en gammal gubbe på säkert närmare 80år som bor på en halvskabbig hästgård som ligger en bit upp efter vägen.
Han står nere i diket med en spade i händerna och håller på med att gräva upp en massa dy.
Jag talar om för honom att det var fasligt vad farbror skräms idag!
-Joo, svarar han och är tyst en liten stund och säger sedan med eftertanke i orden:
-Hörrdu du, om du skulle ägna dig åt lite hederligt kroppsarbete så skulle du sova rasande gott om nätterna, utan att behöva ränna på de där vise…

Joo, svarar jag något paff… men farbror skulle säkert sova gott om natten utan kroppsarbete, om han skulle ha hand om små barn dagarna i ända.
Ha! Touché!

Höres!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar