onsdag 8 april 2009

Dymmelonsdag

Helloo!

Idag är det Dymmelonsdag. Det vet väl alla vad det är för något, eller?
Nä, inte jag heller.
Men jag Googlade på det och hittade följande info på "tadaa" Wikipedia såklart!
"Dymmelonsdagen, onsdagen före påsk, då påskfriden inleddes. Namnet kommer av att metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag ersattes av trästavar, dymblar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att långfredagen var i antågande".
Tjena, något dymlande har då rakt inte märkts av här i huset idag!
Här har det varit full klang på ungar och annat, precis som vanligt vill jag lova.

Dessvärre eftersom det är dymmelonsdag idag, så är det ju skärtorsdag imorgon.
Skärtorsdag och ungar på dagis= ungarna ska komma utklädda och sminkade till Påskkärring/gubbe.
Delar man det med att frun jobbar sen kväll ikväll och börjar klockan sju imorgon så kan man lista ut att det blir en knepig ekvation för en stackars hemmapappa att lösa.

Nåja, jag har hittat en liten ask inne på Alexanders rum som innehöll ett minikitt av diverse ansiktsfärger och annat skoj. Bland annat en tub med stageblood, hehe! Tror jag ska låna lite ur den asken imorgon.
Känner på mig att det kommer att bli en påskkärring och en påskgubbe som kanske kommer att sticka ut en aning från mängden....... Ska bli skoj!

Återkommer kanske med lite bildprov på resultatet imorrn!

Glad påsk!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar