lördag 14 februari 2009

Bulleribröd

Kom hem från jobbet i eftermiddags och hade lovat frun i huset att få en stund för sig själv i skidspåret. Hör något om bullar eller bröd som står på jäsning och minutrar hit och pensling dit medans barnen hälsar pappa välkommen hem, lätt oljud med andra ord.
-Fixar du det och vi kan väl äta hemmagjorda kebaber till middag? Ropar frun innan hon smiter iväg ut genom dörren.
-Visst, självklart! svarar jag.
Lommar iväg in til köket och tittar på plåten, gläntar på duken för att se om det var bröd eller bullar. Ser eventuellt ut som bröd... Bäst att fråga Alexander om han har koll på vad som bakats i huset.
-Bröd, jaha... och vet du kanske när de ska in i ugnen också?
-När klockan ringer, jaha, visst, det förstod jag väl.
-Men penslingen då?
-Nähä, ingen aning, Oups!

Chansar på att bröden ska penslas när de kommer ut, så jag tjoffar in dem i ugnen.
Fn, glömde tiden.
-Vet Alexander hur länge de ska vara inne kanske?
-Jaha, 8-10minuter... Såklart!
Tar ut bröden och de verkar färdiga.
Mixar ihop en grogg på vatten och sirap, 50/50, stadigt skare va!
Penslar bröden lite, eller kanske lite för mycket, det ser ut som om det rinner lite från bröden. Äh, det blir säkert bra!

Kebaberna swischar jag vant ihop medans jag oroligt funderar på om det verkligen blev rätt med penslingen. Kanske det skulle göras innan de stoppades in i ugnen? Fan, orolig!! Måste kolla i kokboken...
Nähä, fru kommer hem.... hann inte, låtsas som inget hänt... hoppas på det bästa.

Å fan sån tur jag hade, bröden blev lyckade enligt frun, kanske hon var snäll, kanske blev de
lyckade.. klart de blev lyckade!!






Tjocktanten har rosslat länge nu för Björklöven. Ikväll sjöng hon nog ut för full hals den skatan!

Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar