fredag 27 mars 2009

Hembesök av sköterskan & studenten

Idag var det dags för Albins 3:års kontroll. Hembesök av sjuksköterska och medföljande sjuksköterskestudent.
Fick veta av frun innan hon pep iväg till jobbet vilken tid de skulle komma men lyssnade som vanligt inte fullt så bra.
Trodde de skulle komma kl 10:00, är rätt säker på att jag hörde frun nämna den tiden, men redan kl 08:45 så hörde jag ett ljud utifrån gården som lät misstänkt likt ett par bildörrar som slog igen. Kilade in i Alex rum för att tjyvkika genom fönstret vad som lät… anar oråd, Oups!
Där utanför så spatserar sjuksköterskan med studenten i släptåg raka spåret mot vår ytterdörr, en lätt känsla av panik sprider sig inom mig. Fan, jag som var övertygad om att de skulle komma kl tio! Sneglar på almanackan där jag vet att frun har noterat vilken dag och tid det var. Där står mycket riktigt på dagens datum *3:års kontroll 08,45* Skit också !
Jag som verkligen ville att allt skulle vara perfekt här hemma när de kom. Orakad, håret på trekvart, mina fina brillor från -87 och inte riktigt klädd samt en unge som ränner runt i pyjamasen, känns inte riktigt 100!
Får på mig ett par jeans, öppnar dörren och släpper in dem.
Jaha, är ni nyvakna? Frågar sköterskan…..
Ehem, jooo, sovmorgon, svarar jag lite kort.
Vill ju inte att de ska veta att jag vaknade för ett par timmar sedan men gått omkring och såsat och totalt bommat tiden.
Där bakom sköterskan står studenttjejen och ler…
Undrar om hon ler för att hon förstår att jag bommat tiden eller för att hon tycker att jag ser skitfånig ut? Skulle tro på det senare alternativet, eller en kombination av dem.

3:årskollen då, hur gick den?
Jo, sköterskan plockar fram en Pipplångstrumpväska och ur den fiskar hon upp en påse med olika figurer. Sedan skulle de sjunga en snutt om varje figur. Albin sjunger glad i hågen med och kan varenda sång. Pappa stolt!
När de hade sjungit om alla figurerna som sköterskan haft i påsen så frågar Albin vart korven är någonstans?
Sköterskan fattar nada. Vilken korv?
Den blommiga korven ju! Förklarar Albin lätt irriterat.
Pappa får motvilligt erkänna att ett smärre fusk har begåtts. Albin har nämligen denna påse med figurer på sitt rum och har även några andra figurer, vilket inkluderar hans favoritfigur, den blommiga falukorven!
Albin får springa in på sitt rum och hämta sin egen påse, ur den plockar han fram korven och får till sist sjunga om sin favoritfigur.
Detta test blev med andra ord kanske inte riktigt vad sköterskan hade tänkt sig och efter att Albin tvärt hade fått kika på lite bilder med olika saker på och förklarat för henne vad man använde sakerna till så var testet slut. Godkänt? Jodå!

Tjipp tjopp lejons*opp!
(Fast lejon har ingen sån. De har bara svans, enligt Albin)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar