söndag 8 mars 2009

Synden straffar sig själv

Idag inträffade enligt mig den roligaste incidenten i skidspåret. Enligt frun så var det den ondaste .

Idag hade vi lämnat våra små telingar till Farmor & Farfar en stund så att vi kunde åka lite skidor tillsammans.
Det blev milen på umåker även denna gång. I både mitt och fruns tycke ett av de absolut roligaste skidspåren runt umeå.
Efter c:a 8km så hade jag visst fått lite lucka till frugan som kämpade på en liten bit bakom. Hux flux får hon för sig att hon ska skejta lite för att hinna upp mig.
Frun kliver ur spåren och tar ett par trevande skateskär. Trampar i lite hårare och börjar få upp farten ordentligt. Plötsligt fastnar ena skidbrättet i en snöklump. Fruns vältränade kropp förlorar sin vanligtvis fina balans. En framåt roterande rörelse av kroppen inleds. Ett sting av rädsla drar genom hennes kropp och hon tar ett stort andetag. Den framåt roterande rörelsen avslutas bryskt när frun brutalt dunsar i backen. I samma veva som luften pressas ur hennes lungor så klämmer hon fram ett –Aaaj!

Jag hör fruns rop och vänder mig om. Ser henne ligga på mage vid spåret.

Frun kravlar sig upp och försöker att snabbt få ordning på lämmar,stavar och skidor. Vänder sig om för att säkerställa att ingen fler än hennes man såg vad som hände. Det finns ju inget värre för en skidåkare än att dråsa i backen när andra ser på.
Jag förstår ju direkt av hennes position i skidspåret att hon med tvivelaktiga medel försökt åka ifatt mig och frågar henne vänligt om det var nödvändigt att göra en rövbroms där? Eller om det var av någon annan orsak som hon hamnat i den obehagliga positionen.
Frun erkände direkt gärningen och det är nog så att synden straffade sig själv denna gång.

Gårdagen ägnades även den åt skidåkning och även lite skoteråka hanns med. Körde faktiskt fast två gånger… Hm!
Kvällen blev rätt behaglig med god mat och lite vin.
Andra chansen på tv men först ett väldigt oväntat pling på dörrklockan!
Utanför dörren stod en man som förklarade att han fått bensinstopp alldeles utanför vårt hus. Han undrade om vi händelsevis inte hade någon liter bensin som han kunde få köpa av oss.
Attans, jag som slog sista slatten ur jeepdunken i skotern tidigare på dagen.
Nåja, då mannen hade både fru och två barn i bilen kunde man ju inte gärna låta bli att hjälpa dem.
Letade fram en ficklampa, en slang och jeepdunken. Drog på mig ett par kängor och begav mig ut i mörkret och kylan till skotern. Öppnade tanklocket och jeepunken, stoppade ned slangen i skotertanken och började suga.
Först hände ingenting, inte en droppe bensin, endast en ocean av ångor fyllde mina lungor. Vet inte om snurret i huvet beror på ångorna eller på vinglaset till middagen.
Plötsligt, ploff, munnen flödar över av bensin…. Konjak är godare tycker jag.
Pillar ned slangen till jeepdunken och skvimpar över ett par liter.
Kilar tillbaks och fyller över bensinen till Mannens bil.
Den okände mannen och hans fru visar sin tacksamhet och tar sedan sin familj och åker iväg till närmsta bensinmack. Hoppas de fick en fin kväll till sist!

Rapade bensin resten av kvällen men det var det värt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar